Alles over actieradius

Bij ebike dokter verhogen we nagenoeg altijd standaard de capaciteit van de accu. Dit doen we door cellen van hoger vermogen te plaatsen en vaak ook meer cellen. Zo laten we het vermogen van de accu toenemen. Echter bv 50% meer accu vermogen betekent niet altijd direct ook 50% meer afstand kunnen afleggen. Hoe zit dat dan precies? Laten we eens kijken naar welke factoren van invloed zijn op de afstand die u kan afleggen op een lading.
trapondersteuning: Hoe hoger je de ondersteuning instelt des te meer vermogen moet de motor leveren, en dus des te korter de afstand die kan worden afgelegd.
bandenspanning: Een veel vergeten factor. Een half bar meer of minder lucht in de band kan de benodigde hoeveelheid energie die nodig is om een bepaalde snelheid te halen al zo maar met 20% beïnvloeden en dus ook het totaal aantal km’s die je kan afleggen op een acculading. Houd dus de aanbevelen banden spannning aan én liever wat te veel dan te weinig!
Weg omstandigheden: Wegdek is ook zo’n onderschatte factor, optimaal fiets asfalt met lage rol weerstand of kinderkopjes het maakt zo maar 10% uit.
Hellingsgraad: Iedere wielrenner kan het je vertellen moet je omhoog wordt het snel veel zwaarder. Heeft de fiets een regeneratie functie, dan is het mogelijk om een deel van de extra gebruikte energie weer terug te winnen.
Wind: Vooral in ons landje van belang, tegenwind kan wel tot 30% van invloed zijn op de actieradius van de accu.
Temperatuur: Accu’s presteren het beste bij een temperatuur tussen de 20 tot 30 graden. Zodra de temperatuur onder de 10 graden komt neemt de capaciteit dramatisch af. Vandaar dat bv. Autofabrikanten als Tesla de accupack op temperatuur houden. Reken op een actieradius vermindering van 20% tot 30%. Dit effect is echter niet blijvend, zodra de temperatuur stijgt krijgt de accu vanzelf weer meer vermogen.
Rijgedrag: Net als bij auto’s kost vooral accelereren veel vermogen. Ook het optrekken in een te hoge versnelling kost veel extra energie. Kies tijdens het accelereren voor een lagere versnelling en minder ondersteuning en houd zoveel mogelijk een constante snelheid aan.
Gewicht: Meer gewicht kost meer vermogen, dit speelt vooral tijdens het accelereren en bij heuvels.
Instelling electronica: Als de electronica het maximaal vermogen dat de accu aan de motor beperkt tot het nominale maximale vermogen van de motor, zal u makkelijker lineair meer km’s halen op een nieuwe accu. Dit is echter zelden het geval. Levert uw accu meer vermogen dan wordt dit ook direct naar de motor doorgestuurd, voordeel, u merkt dat de fiets sneller accelereert en mogelijk ook een hogere topsnelheid heeft. Echter dit zorgt er wel voor dat de accu weer flink minder lang meegaat op een lading. De oplossing is dat u voor een iets minder ondersteuning kiest. U heeft dan de zelfde ondersteuning als voor de revisie én haalt de extra km’s!
Indicatie hoeveel km’s u gemiddeld op een accu kan rijden

Als algemene regel kan u het volgende aanhouden:

Bij lichte ondersteuning: Totaal wattage accu / 4 = aantal km’s
Bij gemiddelde ondersteuning Totaal wattage accu / 6 = aantal km’s
Bij zware/maximale ondersteuning: Totaal wattage accu / 8 = aantal km’s

Dus heeft u een accu van 36-Volt en 10-Ampere is dit 360-Watt en ingesteld op gemiddelde ondersteuning kan u 60km fietsen!
macrepair-ebikdokter-fietsaccu-revisie