Aankoop advies elektrische fiets

Als u een elektrische fiets wil kopen zijn er een aantal zaken waar u op moet letten. Sommige zaken zijn van algemeen belang, andere specifiek voor uw behoeftes of budget. Hieronder hebben we een uitgebreide checklist voor u gemaakt!
Budget
Belangrijk om mee te beginnen, hoeveel wilt u uitgeven aan een fiets. Onnodig om te zeggen dat 3000 euro meer keuze mogelijkheden geeft dan 1000 euro. Is uw budget nog minder? Kijk dan eens voor een gebruikte fiets, bv op marktplaats. Een lagere prijs betekent niet per definitie een slechtere fiets, vaak alleen maar minder verschillende gebruiks mogelijkheden, minder geavanceerd en meestal een geringere actieradius. Als u van te voren echt goed onderzoekt waarvoor u de fiets wil gebruiken kan u aanzienlijk besparen op de aanschaf
Gebruik
Om uw budget goed te gebruiken is het belangrijk om te weten waarvoor ga ik de fiets gebruiken. In de buurt boodschappen doen, een enkele keer in de zomer een ritje doen, dagelijks vast aantal km’s woonwerk verkeer, of in de weekende (met bagage) lange tochten maken. Dit betekent hele verschillende eigenschappen.
Algemene bouwkwaliteit
De in Nederland verkochte fietsen zijn op een enkele uitzondering na van goede bouwkwaliteit. Toch is het goed om een checklist te hebben voor de belangrijkste onderdelen.

Bovendien wordt bij een elektrische fiets alles veel zwaarder belast dan bij een ‘normale’ fiets. Bijvoorbeeld de remmen, u rijdt harder dus moeten de remmen harder werken en slijten sneller, ook de lagers van de wielen en trapas alles wordt zwaarder belast, banden slijten sneller, kijk dus goed of de bouwkwaliteit dusdanig is dat de onderdelen deze extra kracht aankunnen, anders komt u later voor dure reparaties te staan!

Frame
Maakt het frame een gedegen indruk. Wat voor materiaal is gebruikt. Hoe is de lak aangebracht, zo maar een aantal belangrijke zaken. Maar ook is het Frame wel van de juiste afmeting voor uw lengte, is het frame meer gericht op wendbaarheid of snelheid. En heel belangrijk wat is de torsiestijfheid van de fiets!
Trapas
Wat is de kwaliteit van de lagers, hoe lang is de garantie daarop, wat voor trappers zijn er gebruikt. Geven de trappers goede ondersteuning.
Remmen
Heel belangrijk. U went snel aan de hogere snelheid die een elektrische fiets kan en ook snel die hogere snelheid gaan rijden, maar u wilt wel snel en veilig stilstaan. De remmen moeten echt hier op gemaakt zijn, met een simpele terugtrap remt redt u het niet. Goede liefst trommelremmen zijn belangrijk. Kijk ook naar het ‘karakter’ van de remmen, kan u makkelijk rustig remmen, hebben de remmen snel de neiging om te blokkeren. Maken ze geluid. Kan u ze makkelijk bedienen. Neem dit allemaal mee in de proefrit.
Kwaliteit versnellingen
Wat voor merk wordt er gebruikt? En dan het instap model van dat merk of een set van de meer professionele lijn. Met name tijdens het optrekken, krijgt ketting en tandwielen het zwaar te voortduren met makkelijk een 3x grotere kracht dan die u zelf kan leveren. Zijn deze onderdelen niet toegerust hierop, kan u die gegarandeerd binnen 1000 km vervangen!
Type versnellingen
Wordt het naaf, derailleur of de allernieuwste automatische naaf. Prijs en behoeft spelen hier mee. Voor laag vermogen, vlakke wegen, korte ritten en laag budget is naaf geschikt, voor meer professioneel en zwaarder gebruik is de klassieke derailleur een goede oplossing, is er voldoende budget ga dan voor de automatische naaf.
Merk/model motor
Zoveel fietsen, zoveel motoren. Er zijn veel Chinese motoren in oploop, niet per definitie slecht, maar vaker toch minder van kwaliteit. Koop liever een fiets met een huismerk motor van de fiets fabrikant met een 3 tot 5 jaar garantie of een merk dat zich bewezen heeft al motor bouwer als bv. Bosch of Stromer.
Merk/model accu
Vooral fietsen van voor 2013 hadden vaak een bedroevend slechte accu die ook nog eens geproduceerd werden door op bruinkool gestookte fabrieken in Chenzen - China. Toch niet geheel onbegrijpelijk omdat de accu ongeveer het duurste onderdeel is van de fiets en fabrikanten vaak onwetend over de productie van accu’s zo goedkoop mogelijk hun fiets willen aanbieden. Gelukkig is daar veel verbetert. Vraag goed na wat het vermogen van de accu is wat een vervanging-accu kost, want die zal u over ongeveer 3 jaar moeten aanschaffen, dit moet u meewegen in de aanschaf van uw fiets.
Merk banden
Ook zo’n ondergeschoven kindje, net als bij auto’s trouwens wordt hier vaak op bespaard. Echter elektrische fietsen ‘vreten’ banden, met name het aangedreven wiel. 2000 km op een band lijkt veel als u zelf trapt maar op de elektrische fiets is dat zo maar binnen een paar maanden. Zorg ervoor dat er op de fiets een goed merk band ligt toegerust voor een e-bike. Vaak kan u hierover ook goed onderhandelen bij aanschaf en bespaart u veel geld achteraf.
Afstand die u wilt afleggen
Heel belangrijk voor met name de accu. Maar ook voor zadel, handvatten etc. Voor de accu, gebruikt u de fiets voor dagelijks 40km volstaat een kleinere accu. Gaat u in de weekenden tochten maken, kies dan voor een accu met een hoger vermogen.
Ergonomie
Koop nooit een fiets zonder uitgebreide proefrit! Kijk ook goed wat belangrijk voor u is. Makkelijk op en afstappen, goede stabiliteit bij hoge snelheid, vooral wendbaarheid, mogelijkheid om bagage mee te nemen, plaatsen kinderzitje, etc. Denk goed na waar u de fiets voor wil gebruiken en stem daar het model op af.
Gewicht fiets
Elektrische fietsen zijn (veel) zwaarder dan ‘normale’ fietsen. Dat is goed en slecht. Een betere bouwkwaliteit en beter bestand zijn tegen de zwaardere belasting brengt nu eenmaal met zich mee dat er meer materiaal gebruikt wordt, dus is de fiets zwaarder. Wel verschilt of de fiets hierin slim ontworpen is en daarmee of de fiets 30% zwaarder is of 100%. Ga ook fietsen zonder ondersteuning om te zien of dit goed gaat, want ja u zou maar zonder stroom ergens komen te staan.
Rij eigenschappen
Is de fiets wendbaar, is de rechtuit stabilteit goed, zitten de versnelling goed voor de kracht die u zet. Zitten de handvatten lekker en kan u er goed bij de remmen met uw handen, hoeft u niet teveel kracht te zetten voor remmen en schakelen, zo maar wat relevante zaken.
Vermogen Motor
Gaat u rijden in heuvels bergen of zijn de wegen vlak. Wilt u helemaal niet sneller dan u rijdt maar alleen wat lichter trappen of mag het allemaal wel wat sneller. 150W is echt het minimum aan ondersteuning, de meeste mensen kiezen voor 250W. Vanaf 350W wordt de fiets ‘lekker pittig’ en bij 500W gaat de fiets echt hard, dus +35km. Kies het motor vermogen dat bij u past. Maar wees weer niet te conservatief is, want u zult zien u went snel aan de ondersteuning en snelheid, en u kan makkelijk de motor minder vermogen laten geven, maar niet meer!
Vermogen Accu
Klassiek kijken we alleen naar vermogen motor x afstand = vermogen accu. Daar zijn we van terug gekomen. Een accu heeft ook een aantal laadcycli voordat deze vervangen moet worden. Minder vermogen betekent vaker laden en is de accu dus eerder aan het einde van zijn levensduur. Trek dat af van de meerprijs van een accu met meer vermogen en u zult zien dat de hoog vermogen accu toch op termijn minder kost. Daarbij het gebruiksgemak van minder vaak hoeven te laden, maakt het voor ons een makkelijke keuze, heeft u het budget, ga dan voor de sterkere accu.
Trap-sensor:
Als u gaat trappen, geeft de motor ondersteuning, stopt u met trappen, stopt de ondersteuning. Hier is veel verschil in constructie en kwaliteit. De twee belangrijkste systemen hier even neergezet.
1 Rotatie sensor: Deze sensor kijkt puur of de trapas draait, zo ja wordt het op de display ingestelde vermogen afgegeven. Deze sensor kijkt dus niet hoe hard of hoe snel u trapt. Het kwaliteit verschil zit ‘m in:
A: hoe lang het duurt voordat de ondersteuning begint als u begint met trappen, B: hoe lang het ondersteunen doorgaat als u stopt met trappen, C: en of er een vermogensopbouw is als u start met trappen. Dit alles draagt zeer sterk bij, bij het natuurlijk aanvoelen van de ondersteuning en of u het gevoel heeft dat de fiets er zonder u vandoor wil gaan.
2 Krachtmoment sensor: Deze sensor kijkt hoeveel kracht u op de pendalen zet. Zet u minder kracht dan is de ondersteuning minder, duwt u harder op de pendalen wordt er meer kracht afgegeven. Deze constructie ervaren de meeste mensen als meer natuurlijk, maar is ook weer flink duurder.
Plaats motor
Hierbij is het een typisch gevalletje van ieder voordeel heeft zijn nadeel. In z’n algemeenheid kan gezegd worden, wil u weinig ondersteuning of is het budget gering, ga dan voor de voorwiel motor ga Anders voor midden of achterwiel motor.
Voorwielmotor:
Voordeel: Eenvoudige constructie (dus goedkoop),
Nadeel: Meer lawaai, minder ondersteuning (max 250W). Minder goede rechtuit stabiliteit. Vaak minder van kwaliteit. Maximum snelheid 25-30km, Hogere slijtage voorband.
Middenmoter:
Voordeel: Meer efficiënt met stroom (minder omwentelingen). Kan meer vermogen aan. Zeer goede bouw kwaliteit (met name Bosch). Laag zwaartepunt (beter voor stabiliteit fiets)
Nadeel: meer lawaai (door gebruik tandwielen), duurder, gevoelig voor beschadiging, duur bij reparatie.
Achterwielmotor:
Voordeel: Redelijk eenvoudige constructie (goedkoper dan middenmoter), kan ook veel vermogen aan (1000W), stil (geluid zit achter u)
Nadeel: Minder efficiënt met stroom, maximale snelheid ±45km (ivm maximale rotatie snelheid), hogere slijtage achterband.
Stuur display
Hier kan u zien hoeveel vermogen u heeft ingesteld en vaak ook hoeveel stroom er nog in de accu aanwezig is. De display kan verschillen tot deze simpele functies tot complete boordcomputers. Vaak zit er veel op dat u toch niet gaat gebruiken en let echt goed op het gebruikersgemak. Met name Chinese fabrikanten willen u nogal eens overladen met niet intuïtieve met functies overladen displays. Test deze goed en onthoudt minder is beter in deze.
Verlichting
Wordt de verlichting verzorgd door de accu van de fiets of niet. We hebben zelfs al elektrische fietsen gezien waarbij de verlichting nog met een dynamo werd gedaan! Een eigen AA batterij is goedkoper maar als de verlichting meegaat op de accu is natuurlijk mooi en al helmaal als het te bedienen is vanaf de display.
Ga eerst rijden!
Klinkt als een open deur, maar gebeurt toch vaak niet. Ga echt een lang stuk fietsen om te zien of de fiets wel echt bij u past, probeer alles uit, probeer ook verschillende fietsen van verschillende merken bij verschillende winkels, slaap er nog een nachtje over en laat u zeker niet overhalen met mooie of dwingende verhalen van verkopers!
Fietsenwinkel, discounter of online Voordeel van de lokale fietsenwinkel is de band die u opbouwt, kennis en betrouwbaarheid, maar prijs is veelal hoger en keuze beperkter, bij de discounter heeft u een enorm aanbod maar verwacht verder niet te veel, zo ook de online retailer ook al hebben ze een 'stenen' winkel, verwacht niet teveel aan service. Doet u zelf veel onderzoek, bent u technisch, hecht u belang aan service 'om de hoek' is prijs belangrijk. Laat die allemaal meewegen.
After sales service en reputatie Alles is duur aan een elektrische fiets. Onderzoek daarom goed de reputatie van het bedrijf waar u wellicht uw fiets wil gaan kopen. Wat zijn de concrete afspraken voor garantie, service en onderhoud. Hoe gaan ze om met meningsverschillen en grensgevallen aangaande garantie, informeer u goed, stel kritische vragen en leg zaken vast op papier!
Accu reviseerbaar
We hebben deze zeer belangrijke situatie voor het laatst bewaard. Steeds meer fabrikanten gaan over op een situatie waarbij de accu aangemeld moet worden op de fiets en fabrikant. Fabrikanten maken het hierbij steeds moeilijker en zelfs onmogelijk om een accu te laten reviseren. Revisie kost ongeveer 300 euro, een nieuwe accu rond de 500. Maar de fabrikanten die het onmogelijk maken om de accu te laten reviseren vragen doodleuk tot wel 800 euro voor een nieuwe accu, die ook nog eens vaak veel minder vermogen heeft dan een gereviseerde accu. Met name Bosch en Gazelle zijn hier zich in de foute richting aan het ontwikkelen. Allemaal onder het mom van ‘veiligheid’. Laat u niets wijs maken het gaat hier gewoon om ouderwetse geldklopperij. Vraag goed na of onderzoek zelf of de accu van de fiets die u wilt kopen reviseerbaar is, dat scheelt u echt honderden euro’s!
Filmpje!

KLIK HIER voor een filmpje met aankooptips!