Veel gestelde vragen over alles dat met accu's, revisie en uw fiets te maken heeft

Kan ik een elektrische fiets zelf onderhouden?

Alle overige zaken als banden, remmen ketting ect. kan u gewoon zelf doen als bij een ‘normale’ fiets. De electrische onderdelen zoals accu, motor en controller kan u beter overlaten aan een specialist. Gelukkig hebben deze onderdelen en met name de accu maar eens in de drie jaar onderhoud nodig.

Kan ik met een elektrische fiets ook fietsen als de accu leeg is?

Bij de meeste fietsen is dit mede door de motor constructie geen enkel probleem, omdat de motor geen enkele extra weerstand biedt als deze niet gebruikt wordt. Wel moet u rekening houden met het extra gewicht van de fiets welke u vooral merkt bij acceleratie en heuvels.

Waarom hebben revisie accu’s vaak een hogere capaciteit dan de standaard accu?

Accu technologie ontwikkeld zich snel, een cel met een hoge capaciteit 5 jaar geleden is nu een gemiddelde capaciteit. Accu cellen zijn relatief duur en de allerbeste cellen al helemaal. Fabrikanten beknibbelen graag op dit dure onderdeel en gebruiken zelden de allerbeste cellen. Meestal gaan dure merken voor gemiddeld en goedkope merken voor hooguit matig. Een voorbeeld: 5 jaar geleden was een cel met 2200mah bijna het beste maar werdt 1500mah veel gebruikt. Nu zijn er cellen te koop van 3400mah en gebruiken de meeste fabrikanten cellen die een capaciteit hebben van rmaximaal 2600mah. ebikdokter.nl gebruikt uitsluitend de cellen van 2900mah en 3400mah. Ook plaatsen we vaak meer cellen dan origineel. Zo kunnen we een vermogenswinst realiseren van minimaal 35% maar vaak tot wel 100%

Waarom zijn revisie accu’s goedkoper dan accu’s van de fabrikant terwijl ze beweren beter te zijn?

Een accu bestaat uit 4 of 5 onderdeel groepen.1: De cellen zelf 2: bekabeling 3: Electronica voor laden en ontladen, vermogensafgifte en accesoires 4: Behuizing 5: Evt. verichting. Behuizing en bekabeling gaan zelden defect. De electronica heeft vaak voor de veiligheid een 10x overcapaciteit tav de accu cel capaciteit en gaat ook zelden defect. Het zijn alleen de cellen die minder worden of defect raken. Door alleen de cellen te vervangen kan er aanzienlijk bespaard worden op de kosten!

Ik heb een NiCD of een NiMH accu, kan deze omgebouwd worden naar Li-Ion?

In de meeste gevallen is dat geen probleem, wel krijgt u een andere lader. Voordeel is ook dat de accu echt aanzienlijk meer vermogen zal hebben dan uw oude accu.

Mijn lader wordt erg warm tijdens het laden is dat normaal?

Wij houden de ‘handentest’ aan als standaard, kan u de lader met uw Handen aanraken zonder dat u het gevoel heeft dat u uw handen verbrand is het normaal alles daarboven niet.

Mijn lader geeft na korte tijd al aan dat de accu al vol is.

Dit duidt meestal op een slechte accu. Koppel de lader los wacht een kwartiertje en koppel de lader weer aan. Herhaal dit een aantal keren. Blijft het probleem vervangen dan de accu.

Waarom heeft ebikedokter graag dat ik ook mijn lader meestuur met mijn accu?

Verrassend vaak blijkt ook de lader niet in orde. Het zou toch zonde zijn als u voor een paar tientjes extra niet zou kunnen genieten van de volledige capaciteit van uw nieuwe accu? Uiteraard overleggen we eerst met u, en heeft u zelf altijd de keuze!

Hoe kan ik het beste mijn fietsaccu bewaren?

Gewoon onder kamertemperatuur omstandigheden en mijdt vochtige omgevingen.

Loopt mijn accu ook leeg als ik deze niet gebruik?

Dit wordt retentie genoemd en alle accu’s hebben hier in meer en mindere gevallen last van. Gelukkig is dit bij Li-Ion accu’s van hoge kwaliteit maar zeer gering. Ga er vanuit dat u een opgeladen accu 4 tot 6 maanden kan bewaren. Dus in de winter maximaal 1x opladen is voldoende.

Komen jullie mijn oude accu halen en de gereviseerde weer afleveren?

Op de pagina over transport KLIK HIER leest u alles over transport. Kort gezegd kan u bij ons zelf kiezen of u zelf de accu naar ons opstuurt, u gezellig bij ons langs komt of we tot op het uur nauwkeurig op ieder gewenst adres uw accu komen halen én weer brengen!

Hoe lang duurt de revisie?

Dat kan u bij ons precies aangeven. Standaard is 2 weken, maar u kan ook kiezen voor een langere omlooptijd (interessante korting) of juist sneller, bv binnen een week. Nog sneller kan ook bv 2 werkdagen, u krijgt dan van ons een zelfde accu die we al eerder gereviseerd hebben!

Ik wil mijn accu laten testen hoe lang duurt dat?

Een goed testprogramma duurt 2 dagen, zolang duurt minimaal het onderzoek dus. Een accu testen terwijl u wacht kan helaas technisch niet.

Doet mijn indicator het nog na revisie?

In het algemeen ja, ook na revisie doet de indicator het nog. In de enkele gevallen dat dit niet het geval is, vermelden we dat uitdrukkelijk op de productpagina van de betreffende accu. Wel kan het indicator verloop anders zijn. Indicator + accu + de wens van de fabrikant zijn op elkaar afgestemd. Dat betekend dat de meeste indicators zo zijn ingesteld dat de lampjes vrij lang blijven branden en als de accu bijna leeg is vrij snel achter elkaar uitdoven. Na revisie is het meestal zo, dat het eerste (en evt. 2e) lampje snel uitgaat maar dan de overige lampjes langer blijven branden. Dit zegt allemaal niets over hoe lang u nog kan fietsen. De indicator is zoals gezegd alleen een indicator. U zult in de praktijk snel wennen aan een eventueel ander karakteristiek van de indicator.

Waarom zou ik kiezen voor een accu met een hogere capaciteit?

De eerste reden is voor de hand liggend, meer capaciteit betekent een grote actieradius en vaak ook meer ondersteunings-vermogen. De tweede reden horen we minder vaak, maar is zeker zo belangrijk, namelijk meer capaciteit betekent minder vaak laden en minder laadcycli betekent dat de accu langer mee gaat. Zo compenseert u een eventueel hogere aanschafprijs en slaat u twee vliegen in een klap. U bent niet duurder uit én heeft een betere accu!

Hoe vaak moet ik mijn accu laden

Moderne accu’s hoeven niet meer volgens een vast regime geladen en ontladen worden. Als de accu leeg is of niet meer voldoende lading heeft voor uw te verwachten afstand laadt u deze, ook hoeft u ‘m niet altijd geheel vol te laden, makkelijker kan niet!

Moet ik na iedere rit mijn accu laden of moet mijn accu leeg zijn om deze te mogen laden?

Nee hoor moderne accu’s hebben geen ‘geheugen’ effect meer, laad simpelweg wanneer u het uitkomt of naar behoefte.

Is volladen beter voor mijn accu?

Een accu wordt geladen totdat de maximale spanning van alle cellen opgeteld bij elkaar is bereikt minus 0.1 v per cel. Dus is de maximale spanning van de Cel 4.2V en is de nominale spanning van de accu 36V, dus 10 cellen in serie van 3.6V zal de accu tot 41V geladen worden. Hierna stopt het laden en gaat het batterij management systeem aan de slag. Het BMS meet het spanningsverschil tussen de verschillende accu cel groepen en zou dan idealiter 4.1V moeten bedragen. Is er een verschil dan worden alle accu’s met een hoger verschil ontladen tot de laagste spanning van alle celgroepen. Eventueel wordt er daarna weer geladen en weer gebalanceerd totdat alle celgroepen 4.1V zijn. Geeft niets als u er niets van snapt! Kortgezegd is volladen wel beter maar niet noodzakelijk. Wij raden aan om de eerste 5 keren als u de accu gebruikt deze steeds vol te laden en dan minimaal 1 op de 10 keer als u laadt.

Wat is diepontlading?

Alle accu’s hebben een minimale, werk en maximale spanning waarbij ze werken. Komen ze onder de minimale spanning dan noemen we dat diepontlading en ontstaat er permanente schade aan de cellen.Ze kunnen dan minder of helemaal hun accu functie verliezen. Dit betekent in de praktijk dat u na het laden nog maar een geringe afstand met ondersteuning kan fietsen.

Mag ik mijn accu leeg wegleggen of de fiets daarna voor langere tijd niet gebruiken?

Ja en nee. Nagenoeg alle accu’s zijn beveiligd tegen diepontlading, dat betekent dat als de accu helemaal leeg is, dus er geen groene lampjes meer branden en de accu geen trapondersteuning meer geeft, er toch nog voldoende restspanning in de accu zit om deze te beschermen tegen schade. Echter, accu’s ontladen ook uit zichzelf, dus kan als u een lege accu langere tijd weg legt toch te diep ontladen waardoor deze beschadigd kan worden. Dus ons advies is om de accu geladen weg te leggen voor langere tijd.

Moet mijn accu aangemeld worden na revisie?

Voor een aantal merken en modellen geldt dat een andere/nieuwe/gereviseerde accu aangemeld moet worden, dit kan u eenvoudig laten doen bij een erkende fiets handel van het betreffende merk.

Wat als ik het verkeerde model accu heb gekozen?

Als de accu die u heeft anders blijkt te zijn dan de acuu die u gekozen heeft, gaan we eerst kijken of uw accu ook gereviseerd kan worden, zo ja, dan voeren we de revisie uit en verekenen we een eventueel prijsverschil. Mocht revisie niet mogelijk zijn dan nemen we contact met u op en storten we het eventueel betaalde bedrag binnen enkele dagen weer terug op uw rekening

Wat als mijn accu niet gereviseerd kan worden?

Als een accu bij ons binnenkomt doen wij altijd eerst een onderzoek, als blijkt dat uw accu niet gereviseerd kan worden, nemen we contact met u op, sturen we op verzoek de accu terug en storten we binnen enkele dagen het geld terug op uw rekening!

Wat als mijn accu tijdens revisie dusdanig defect gaat dat deze niet meer gemaakt kan worden?

In zeer uitzonderlijke gevallen hebben we te maken met een situatie waarbij we een accu krijgen, die nog wel iets doet, maar waarvan tijdens de revisie de BMS electronica defect raakt én dat we die niet kunnen vervangen. In deze zeer uitzonderlijke gevallen storten we u 100% van het betaalde bedrag terug en zult u een nieuwe accu moeten kopen.